Abtenau 2009
Abtenau 2009. május 17-24. Siklóernyős
elő-Európabajnokság
Én szó szerint a partvonalról kerültem
erre a színvonalas versenyre, ugyanis a PRO-DESIGN Hungary Kft.-nek
az az ötlete támadt, hogy élőben, az interneten közvetítsen
versenyeket. Ez a mai modern technológiákkal már probléma nélkül
megvalósítható, nem kell hozzá más, mint egy GPS vevő és egy
GPRS adó, lehetőleg egy eszközben. A háttérben ezeket az
adatokat egy szolgáltató feldogozza, majd megfelelő
térinformatikai rendszeren keresztül (ilyen a Google Earth, vagy a
MS Virtual Earth) megjeleníti az Interneten. Amilyen egyszerű az
elképzelés, olyan nehéz volt összeszedni a szponzorokat. Végül
sikerült a Navispace GmbH.-t mint szolgáltató és a Telic GmbH-t
mint az eszközök gyártóját beszervezni. Már év elején
megkezdtük a szervezkedést és az eszközök, szolgáltatók
megszerzése után került szóba, hogy az abtenaui elő-EB-n ki is
próbálhatnánk... így neveztem, bár elég esélytelennek tűnt,
hogy a WPRS rangsor alapján történő kiválasztással bekerüljek,
hiszen nyolcszáz valahányadik voltam. De idővel kikopott előlem a
nagy-kártyák egy része és én is becsengethettem az elsőre
magasnak tűnő 175�-ós nevezési díjat.
(Kovács) Bécivel és (Partizer)
Csabival május 17-én (vasárnap) indultunk. A hely nincs túl
messze, de azért �Béci-tempóban� is 6 órás volt az út. Már
17-én volt egy tréning-task, melyről lemaradtunk...
05.18. Task 0.
Az első versenynapot már reggel
lefújták. Erős ÉNyNy-i szél, főn, turbulencia... Az reggeli
csomagot, amit minden nap megkaptunk azért kiosztották (egy
szendvics, egy fél literes ásványvíz, csoki, alma és egy
Red-Bull) Délutánra azonban már megjelentek az első ernyők a
szemközti Einberg hegyoldalban, ezért rövid gondolkodás (<10
sec) után mi is indultunk. Először persze rossz helyre mentünk,
de rövid keresgélés után megtaláltuk a starthelyet. Ki többet,
ki kevesebbet belekóstolt a bugyogó, forrongó levegőbe. Rázós
volt, na, de azért átküzdöttem magam a Lammertal völgyön az
abtenaui leszállóba, néhányan még felmerészkedtek a
Tennen-hegység, pontosabban a Traunstein északra lefutó gerincére,
ezt sajnálom, hogy kihagytam, de mikor én elsőként odaértem nem
festett egy helyi arc sem.
05.19. Task 1. 
Semmi hezitálás... 9:00h után néhány
perccel irány a Trattberg A felszállításhoz klimatizált, modern
nagy buszokat használtak, mindenkinek volt helye. Az ernyőket egy
hatalmas utánfutóban, kicsit egymás-hegyén hátán szállították - a
műszertáskákat persze kivettük. A starthely utolsó néhány száz
méterén traktoros utánfutó vitte a cuccokat. A starthely
rettenetesen tágas, gyakorlatilag a komplett mezőny elfért rajta.
A starthely felett még kiterjedt hómező volt, mely folyamatosan
olvadt és a hólé mocsárrá változtatta az egész hegyoldalt. A
pilóták cuppogó járása hallatszott a ködön át. Néha, ki-ki
villant.. na először nem a völgy, hanem a gomolyfelhők teteje!
Aztán később lassan emelkedett ugyan valamit a felhőalap és
alattunk felsejlettek a Lammertal völgy egyes részei, de nem
eléggé, mert néhány órás álldogálás után lefújták a
versenyt. Alternatív program: salzburgi városnézés a
visszaszállító buszokkal.
05.20. Task 2.

Ismét 9:00h-i indulás, ismét a
Trattberg-re, immár jobban nézett ki, bár a cuppogós fű keveset
száradt. A második körre megkaptam az ernyőmet és mire találtam
még egy szabad helyet és �kikasseroltam�, már nagy
meglepődésemre kiírták a taskot! Egy 123km-es háromszög!
Túlzottan meglepődni sem volt időm, mert perceken belül nyílt az
ablak és mire felocsúdtam már 130-ad magammal tekertem a pylon
előtti termiket... indult a nap. A pylonnyitáskor az élboly egy
emberként vetette magát a Lammertalba és tekerés nélkül
átsiklották. Szemlátomást nagyon alacsonyan érték el a
Dachstein nyugati lefutóit, én moderáltan haladtam, szépen
kitekerve minden liftet, mert egyelőre eléggé terv nélkül
voltam. A Dachstein nyugati lefutóit magasan értem el, de nem
láttam senkit a völgyben leszállva, szóval megérte volna
padlógázon idesiklani. A Dachstein déli oldala ismét lelki
kihívás, szerintem csak azért küldték arra a mezőnyt, hogy aki
még nem repült ezen helyen, az vagy beszarjon a több száz méteres
sziklafalak látványától, vagy a gyönyörűségtől részegen,
tátott szájjal nyelje a havas táj szépségét és ne felejtse el
nyomni a gyorsítót. Én ez utóbbit tettem, irdatlanul kitekertem,
pont a sziklák peremén mentem és élveztem a balra elterülő
fennsík téli hómezejének, az alattam tátongó hihetetlen
mélységnek és a tőlem messze jobbra a völgy nyári zöldjének
szépségét. Ennek persze meglett az ára: 8 km-re az első
fordulóponttól már szembe jött velem az élboly, ekkor kapcsoltam
rá, most már kissé összeszedtem magam és a feladatra
koncentráltam. A fordulópont gyorsan megvolt, persze visszafelé
már egymagam voltam és nem láttam, hogy a többiek hol ütötték
át a radstadti völgyet. Osztottam, szoroztam, kinéztem egy
Pilisnyi hegyet (Rittiss-hegy) és célba vettem. Azt számoltam,
hogy ezzel még utolérhetem a mezőny végét, akik szerintem a
Dachstein déli oldalán teljesen visszarepültek és a Rettenstein �
Roßbrand útvonalat választották. A Rittisberg hegy semmit nem adott,
csak rázott és erős szembeszelet kaptam (völgyszél - aki itt jót
akar repülni, annak ezzel számolnia kell, jó esetben megtudakolja
ELŐRE, hogy hol, mi várható). Szerencsémre 10 felett siklik az
Aircross U sport, így átértem még a nyugatabbra lévő gerincre,
a Roßbrand-ra. Mint később kiderült, EZ az a hegy, ami mindig
adja. Itt valóban beértem a mezőny végét és összetalálkoztam
Bécivel. A második fordulópont nagy kihívás volt, mert fogalmunk
nem volt, hogy a Gastein-hegység melyik északra lefutó gerincének
tövében van és melyikre érdemes befordulni (ez azért olyan
10km-es döntés). Vértes Balázs ajánlotta az autópálya völgyét,
ahonnan brutálul kitekerve át lehet siklani a második
fordulópontra. Milán, aki éppen az említett helyen lejtőzött
lefelé, erről lebeszélni próbált minket, majd engedtem én is
Bécinek és célba vettük a következő lefutó gerinc északi
peremét, a Grießenkareck sípályáit. Igazából nem sokat
jósoltam neki, hiszem már bőven a délután derekán volt az idő
és nem tudtam elképzelni, hogy mitől kapnánk ott emelést...
Elsőnek értem oda és már messziről megpillantottam egy versenyen
kívüli ragadozó madarat, amint egy víztározó felett teker. Egy
nem túl meggyőző, de mégis emelést szimuláló termikben kezdünk
kavarogni, közben Simonics Peti is csatlakozott hozzánk.
Sportszerűtlen nehezítésként a sors a nyakamra küldte azt a
bugyikék Boomerángost, akivel már az első fordulópont környékén
összeakadtam és aki képes volt úgy zavarni egy termikben, hogy
abban KETTEN voltunk. Most ezt előadta akkor is, mikor 10-en
voltunk, kb. egyszinten - a körlevágás, beelőzés, bevágás,
levágás minden formáját, amit mindenki hangos szitkokkal
honorált. Én is. Végül sikerült feljebb kapaszkodni és
átaraszolni az észak-nyugati oldalra, ahol már nagyon jól adta.
Fordulópont és vissza, szinte végig felhőalapon, aztán ismét
egy 15km-es völgyátszelés állt előttünk, vissza a
Tennen-hegység déli oldalára, a Bischlingre. Nagyon hosszú
siklást követően a harmadik fordulópont (mely kb. 1850 méteren
van) elé, alá értünk egy kis lefutó gerincre (Scharte), mely
szerencsére nyugati fekvésű volt. A közös optimizmus kicsikart a
hegyből egy termiket, mellyel meg tudtuk csinálni a feladat utolsó
pontját, a Bischling starthelyet, ahol a TASK ideje megállt. 
De hátra volt még a CÉL és köztünk
a 2200 méteres Tennen-hegység... A Bischling mögötti
Tennen-hegység már nagyrészt árnyékban volt, ott nem várhattunk
már emelést, ezért itt, ezen a még napsütötte hegyen kellett
annyit emelkedni, hogy átérjünk a túloldalra. A hegység
megkerülése esélytelen, légvonalban 10km volt még a célig, a
hegyet megkerülve biztosan vagy 20...
Béciék jól elkaptak egy erős
liftet, amit én erősen elrontottam egy rossz irányú tágítással,
így kénytelen kelletlen visszaindultam a Bischling elé a következő
liftet várva. Peti sem tudott eléggé kiemelkedni, Ő is maradt és
még egy pilóta. Béciék 2500 méterről indultak, de a rádión
hallottuk és láttuk, hogy nem sikerült nekik az átkelés és egy
erősen völgyszeles, rotoros völgyben kellett leszállniuk. :-(
Petivel és a harmadik pilótával
kitekertük a következő liftet koppig, 2700 méter... nincs tovább,
vagy most, vagy soha. Elindultam. Mögöttem a két másik ernyő.
Félelmetes elindulni egy hatalmas hegység felé, nem láttam át
felette, próbáltam kinézni egy olyan hágót, amit úgy érzek
elérek... már igen elfáradtam. Ekkor már több mint 6 órát
repültem, kis gyorsítót nyomtam, de már annyira el volt fáradva
a lábam (és a gyorsítóm is rosszul volt beállítva, mert nem
tudtam nyújtott lábbal tolni) hogy elkezdett beremegni... a hegy
meg egyre közeledett és végre megpillantottam a Lammertal
túloldalán lévő napsütötte hegyoldalt, meredten néztem, hogy a
hegyoldalból egyre többet, vagy egyre kevesebbet látok-e... végre
előbukkantak távoli hegyi legelők, parányinak tűnő házak...
egyre többet láttam. Megcsináltam! Innen átérek! Amikor elértem
a hágót, már beláttam az egész völgyet, láttam, hogy tökéletes
helyet választottam, mert itt viszonylag keskeny a hegység és a
kis fennsík után elég meredeken esik le északnak Abtenau felé.
Mikor átértem elengedtem mindent, hátradőltem és kezemet,
lábamat lógatva siklottam még 4-5 km-t, hogy a 123km-es háromszög
mellett meglegyen a 130km-es sokszög...
A feladatot rengetegen megcsinálták.
Én gyakorlatilag utolsónak értem be a célba, de ez nem zavart
különösképpen, mert életem legnagyobb távja után ilyenre nem
gondol az ember! :-)
77 pilóta ért a célba (130-ból), az
első 3:46 perc alatt teljesített a feladatot, nekem 2 órával több
, (5:48) kellett, olyannyira, hogy �Time point� már nem is járt
nekem. 9 olyan pilóta is megelőzött, akik a Tennen-hegység
túloldalán szálltak le... szóval érdemes tolni azt a gyorsítót,
főleg, ha egy 60km/h feletti versenyernyőn ül az ember. :-)
Bécinek, aki Partizer Csabi mellé
szállt le, a HQ-ban jött a hideg zuhany, hogy az XC-Trainere nem
tárolt el egyetlen trackpontot sem, ráadásul a backup GPS-es már
az első fordulópont előtt lemerült. De nemes nyugalommal viselte
a csapást. Érdekes, hogy az én GPS-emnek is volt egy viszonylag
hosszú kihagyása. A HQ-ban pedig többen említették, hogy
tapasztaltak kiesést.

Task 2 Eredmények:
1. Drouin Stephane
2. Brandner Josef
3. Untermoser Rudi
38. Forgo Szilard (és 38-as sorszámmal
induló...)
61. Vertes Balazs
81. Csaba Partizer
85. Winkler Tamas
86. Simonics Peter
110. Zink Antal
117. Papp Daniel
130. Kovacs Bela
130. Sokacz Milan
05.21. Task 3.
Ismét, szinte pontban 9:00-kor
indulás, irány a tegnapi utolsó fordulópont (ahol megállt az
�idő�) a Bischling. A starthelyre egy kabinos felvonóval lehet
felmenni, már mikor felértünk gyönyörű volt az idő, igen gyenge
cirrus, a távoli magas hegyek felett már szép cumulusok, gyenge
szél. A hegy tetején több starthely is van, nyugati, déli,
keleti. A keleti oldalon a korai napszaknak megfelelően néhány
befújás, a még most startolók rögtön a Bischling keleti,
délkeleti oldalára törnek át és szépen emelkednek.
Egy 62,3 km-es cikk-cakk a feladat, a végső cél ismét Abtenau. Az előző napi monstre feladat és egy
várhatóan erősödő cirrusréteg miatt nem írtak ki nagyobbat.
A szűk starthely miatt startsorrend
van, ahol mi persze a legvégén lettünk volna, de a kezdeti
alacsony érdeklődés miatt hamar felborul a rend, gyakorlatilag az
startol, aki akar. Elképesztően sokára nyílt meg az ablak. A 130
pilóta közel egy órát molylepkézik a viszonylag nagy rádiuszú
pylon körül. Színes kavargás, rendezetlen termikek, furakodás,
tolakodás. Fél óra múlva már percenként nézem a Bräuniger
Competino visszaszámlálóját (1.21-es firmware-től) de
csigalassúsággal halad az idő. Néha nagyon jó pozícióban
vagyok, de néhány agresszív pilóta és veszélyes megközelítés
után egyre távolabb próbálkozom a bolytól. A nyakamat már
fájlalom a sok tekergetés miatt, ilyenkor jó lenne még vagy 5-6
szempár. :-)
A pylon nyitása a lehető legrosszabb
pozícióban talál. Az volt az elképzelésem, hogy ha elmegy a
tömeg, kiemelkedek és úgy indulok... de magával rántott a tömeg,
szinte a legalacsonyabb helyről siklottam, egyesek felettem kb. 1000
méterrel... de elértem a Pylon hegyét, ami egyben az első
fordulópont is (Gerzkopf), ami jól adta, innen át a Dachstein déli
oldalára, azon végig, majd vissza Lammertal felé. Ekkor már igen
erősen megnőtt a cirrusréteg vastagsága, próbáltam a Dachstein
lefutó gerincén még jól kiemelkedni, mert tartottam tőle, hogy
nem lesz máshol emelés. Az utolsó fordulópontot, a Tabor-hegyet
(mely kb. 1750 méter magas) 1730 méteren csináltam meg. A
Competino még magasságot követelt a célig, a leszálló 740
méteren van és kb. 7 km-re, és szembe szél. Látom, hogy az
előttem lévő bolyt már nem érem el, akikkel együtt vagyok nem
indulnak, tekernek, pedig felettem vannak jócskán. Tekerek 250
métert és elindulok, a termikben lévő minden ernyő szintúgy.
Siklás. Alig merülök, ezért egyre jobban tolom a gyorsítót, de
alig haladok 40km/h-val, a végén már padlógázt nyomok, már
gondolkodom, hogy kiengedem a trimmet is... Látható, hogy akik
sokkal magasabban vannak, azoknak sokkal gyengébb a völgyszél,
gyengébb ernyőkkel is lassan kúsznak rám, sőt az 1km-es rádiuszú
Speed Section Stop-nál ketten meg is előznek, egyikük Zink Tóni,
aki rettenet magasan ért a célba. A kiértékelő programban is
szépen látszik, hogy folyamatosan kitolt gyorsító ellenére,
ahogy süllyedek, egyre lassabban haladok. A leszálló erősen
turbulens, helyenként szinte már megállok, többszöri leszállási
kísérlet után, melyek után rendre erősen visszaemelkedtem, 50
méterről egy helyben szállok le. De ismét a célban!
Még többen, 111-en értek célba, az
első ideje: 1:28, az én időm 2:06. Szittó 4 perccel ért az első
után a célba és ezzel 27. Szoros és nagyon erős a mezőny.

Task 3 Eredmények:
1. Durogati Aaron
2. Savov Yassen
3. Messenger Jamie
27. Forgo Szilard
66. Ambrozy Peter
73. Simonics Peter
78. Vertes Balazs
90. Kovacs Bela
91. Csaba Partizer
101. Zink Antal
103. Winkler Tamas
114. Sokacz Milan
120. Papp Daniel
05.22. Task lefújva...
A napot már reggel lefújták, aminek
én személy szerint kivételesen örültem, mert néhányan elmentek
Münchenbe �várost� meg Deutsches Múzeumot nézni és így
elmehettem velük meglátogatni távolban lakó édesanyámat.
Tóninak ezúton is köszönet az útért!
05.23. Task 4.
Ismét 9:00h-i indulás, szinte hajszál
pontosan, cél ismét a Bischling. Kajacsomag... kabinos lift...
starthely. Ma egyértelműen a nyugati starthely nyerő, mert igen
élénk a nyugati szél. Sok a tanakodás a taskot illetően,
többször eltolják az ablak nyitást, egymást követik a
briefing-ek. Végül egy Speed Run mellett döntenek, hogy ne
kelljen az igen erős nyugati szélben a Pylon körül várakozni. Nem nagyon
akaródzik senkinek sem startolni. A néhány vállalkozó szellemű
alig tud kiemelkedni néhány 100 métert, de elindulnak a Pylon felé
és szinte nívóban vissza is érnek. Nagy a taktikázás. A cél
keletre van, az északnak lefutó gerincek nyugati oldalán kell
végigszökdécselni. A cél előtti szakaszon találkozik a keleti
völgyszél a domináns nyugati áramlással. Partizer Csabi nógat,
induljunk... én várnék, sok nagykártya még be sem öltözött.
Aztán végül elindultunk. A levegő nagyon buborékos, erős liftek
és erős leáramlások. Érezhető, hogy magasan egyre erősebb a
nyugati szél. A Start-pylon elérése egy merő kínszenvedés, néha
úgy érzem, hogy állok, volt, hogy a GPS-em térképe megfordult
egy pillanatra... Béci mellettem, de ő erősen jobbra tart. Én úgy
gondolom, hogy merőlegesen rárontok a Pylonra, hogy mihamarabb
meglegyen, aztán ki ebből az átok völgyből. Nem jön be a
számításom. Percek alatt több száz métert süllyedek. A
Bischling alatti kis púptól várom, hogy kidobjon valamit, de nem,
megpróbálom a völgy kijáratát szegélyező napos rétet (ennek a
túloldalán emelkedtünk ki 3 napja), igaz rotorban, de semmi,
vissza a kis púpra, de ott már nincs szél, nem tart semmit, egy
inga, majd leszálló. :-( A 130 versenyzőből gyakorlatilag 66
pilóta repült a minimal distance-tól különb eredményt, a többi
mind a leszállóban végezte a napot. Még az Alpesi repülésben oly
jártas, több híres siklóernyős könyv írója, Burkhard Martens
is csak alig repült a minimal distance-on túl. Akik kijutottak,
azoknak sem volt fenékig tejfel a repülés. Rázós, sodrós
termikek. Szittó néhány tíz méteren repülte át a célponthoz
vezető gerincet és néhány tíz méteren ért a célba. Nagy
teljesítmény.
Task 4 Eredmények:
1. Penso Raul
2. Brown Jack
3. Eder Christoph
16. Forgo Szilard
52. Kovacs Bela
83. Ambrozy Peter
84. Csaba Partizer, Sokacz Milan, Papp
Daniel, Simonics Peter, Winkler Tamas, Zink Antal, Vertes Balazs
05.24. Utolsó nap, lefújva.
Erős szél, zivatar hajlam. A nap
lefújva. Rövid összesítés után 10:00 eredményhirdetés.
Mindent összevetve egy eredményes és
rengeteg élményt, tapasztalatot nyújtó verseny volt. Látható,
hogy nagyon sok edzőnap szükséges ahhoz, hogy itt valaki
eredményesen repüljön. Ámulás és bámulás helyett a gyorsítót
kell nyomni, akkor is, ha a gerincen brutálisan emel. Tudni kell,
hogy hol kell átütni a völgyet és ismerni kell a völgyszelek
bonyolult, összetett rendszerét. Nem elég a �völgyszél a
patakkal szembefúj� elmélet. Szittó nagyokat és kiemelkedő
eredménnyel repült, sok helyi nagykártyának megmutatta, van mitől
félni, ha megjelennek a Magyar pilóták! :-)
Overall Eredmények:
1. Virgilio Claudio
2. Savov Yassen
3. Eder Armin
14. Forgo Szilard (Nagyon bika
eredmény! Gratulálunk!)
73. Vertes Balazs
77. Ambrozy Peter
86. Simonics Peter
91. Csaba Partizer
100. Winkler Tamas
103. Kovacs Bela (aki igazából a 70.
hely körül végzett volna, dehát az XC-Trainer...)
109. Zink Antal
121. Papp Daniel
124. Sokacz Milan
A fényképeket Papp Dani készítette,
köszönet értük!
Cikk letöltése PDF formátumban
|